Cinka trūkums organismā: kā pamanīt un kā novērst

Cinka trūkums organismā var izraisīt nopietnas sekas. Piemēram, cilvēkam var rasties problēmas ar zarnām, imunitāti un neiroloģiju. Kā novērst cinka trūkumu organismā? Ir svarīgi uzturā iekļaut pārtikas produktus ar augstu šī mikroelementa saturu. Šodien pastāstīsim, kādas ir galvenās cinka trūkuma organismā pazīmes un kādas saslimšanas tas var izraisīt. Tāpat arī piedāvājam top 10 produktu sarakstu, kurus iekļaut savā ēdienkartē, lai papildinātu cinka rezerves.

Cinka trūkums organismā ir īsta mūsdienu cilvēku problēma. PVO ziņo, ka cinka deficīts ietekmē 31% pasaules iedzīvotāju. Apstrādātas pārtikas vai neveselīga ēšana tavu organismu ar šo svarīgo mikroelementu nepapildinās.

Kopā ar zemu dzelzs, joda, A vitamīna saturu cinka deficīts ir augšanas kavēšanās, garīgo pataloģiju, perinatālo komplikāciju un dažādu slimību iespējamības faktors. Gan jauniem, gan veciem cilvēkiem nepieciešama sistemātiska cinka uzņemšana. Tas atrodas katrā ķermeņa šūnā, orgānā, kaulā, audos un šķidrumā. Ja nelieto pietiekami daudz pārtikas produktu ar augstu cinka koncentrāciju, pastāv risks vājināt imūnsistēmu un kognitīvās funkcijas.

Cinka deficīta riska faktori

Cilvēki ar šīm slimībām un stāvokļiem ir vairāk pakļauti riskam, ka organisma var veidoties cinka deficīts:

Alkoholisms: slikta cinka absorbcija.
Diabēts: pacientiem, kuri cieš no šīs saslimšanas, ir svarīgi piesardzīgi lietot cinka piedevas, jo lielas devas kritiski pazemina cukura līmeni asinīs.
Hemodialīze.
HIV/ AIDS.
Barības vielu absorbcijas sindroms.
Reimatoīdais artrīts.

Cinka deficīts var veidoties arī:

priekšlaicīgi dzimušiem bērniem ar mazu dzimšanas svaru,
bērniem, kas tiek baroti ar krūti, un zīdaiņiem, kuriem trūkst cinka saturošu pārtikas produktu
sievietēm grūtniecības un zīdīšanas laikā,
cilvēkiem ar ēšanas problēmām, regulāru caureju, zarnu iekaisumu,
ja ir hroniskas nieru problēmas,
slimojot ar sirpjveida šūnu anēmiju,
65 gadus veciem un vecākiem cilvēkiem,
pārliecinātiem veģetāriešiem.

Cinka deficīta simptomi

1. Vāja neiroloģiskā funkcija

Zems cinka līmenis, kas ir svarīgs augšanai un neiropsiholoģiskām funkcijām, ir saistīts ar uzmanības un kustību traucējumiem zīdaiņiem, un tie saglabājas arī nākotnē. Cinks labāk uzsūcas ar pienācīgu citu vērtīgo vielu līdzsvaru.

2. Vāja imūnā atbilde

Cinks ir būtisks imūnai funkcijai. Tas ir nepieciešams T šūnu augšanai un diferenciācijai leikocītos,
apoptozei (“ieprogrammēta šūnu nāve”), lai iznīcinātu patogēnu floru, vīrusus un vēža šūnas,
šūnu membrānu aizsargfunkcijām. Cinks ir arī būtiska sastāvdaļa hormonu receptoriem un olbaltumvielām.

3. Caureja

Pastāvīga caureja var rasties imunitātes mazināšanās, infekcijas slimību dēļ.

4. Alerģija

Pastāvīgs stress izraisa virsnieru nogurumu un izraisa pilnīgu kalcija, magnija un cinka trūkumu, kas palielina histamīnu. Cinks ir galvenais faktors ķermeņa histamīna saturā. Cinka trūkuma dēļ audu šķidrumā histamīns izdalās vairāk. Tas ir svarīgi, jo pārmērīgs histamīna daudzums izraisīs ar alerģiju saistītus simptomus (aizlikts deguns, nieze, nātrene), augsts histamīna līmenis palielina jutību pret alergēniem.

5. Matu izkrišana

Cinka deficīts ir saistīts ar hipotireozi, kas izraisa matu izkrišanu. Vairogdziedzera hormoni ir svarīgi cinka absorbcijai.

6. Zarnu problēmas

Zarnu caurlaidība izraisa tādus apstākļus kā būtisku vielu malabsorbciju, dermatoloģiskas kaites, alerģijas, autoimūnas problēmas un vairogdziedzera patoloģijas.

7. Izsitumi uz ādas

Cinka trūkuma dēļ parādās ādas izsitumi un pūtītes.

Kā mazināt cinka deficītu

Labākais variants, lai izvairītos no cinka deficīta un uzturētu pietiekamu cinka līmeni asinīs, ir iekļaut uzturā pārtikas produktus ar augstu šī minerāla koncentrāciju. Tie ir gaļa, jūras veltes, olas. Cinks ir atrodams graudos, pākšaugos, augļos, dārzeņos, un uztura bagātinātāji ar cinku ir vēl viena iespēja.

10 pārtikas produkti, kas bagāti ar cinku

Ķirbju sēklas
Liellopu gaļa
Jēra gaļa
Indijas rieksti
Aunazirņi
Sēnes
Vistas gaļa
Kefīrs / jogurts
Spināti
Kakao pulveris

Cinka pārdozēšanas blakusparādības

Visā vajag mēru. Arī pārmērīgi lielu cinka devu lietošana ilgstoši var nebūt droša. Tas var izraisīt klepu, drudzi, sāpes vēderā un citas komplikācijas.

Sistemātiska 450 mg vai vairāk cinka uzņemšana dienā ietekmē dzelzs saturu asinīs.

Īpaši kontrolēt cinka uzņemšanu ieteicams grūtniecēm un sievietēm zīdīšanas laikā.

Kā redzi, cinka trūkums organismā, tāpat kā citu minerālvielu vai vitamīnu trūkums var nodarīt nopietnas sekas veselībai. Taču pirms uzturā iekļauj kādus vitamīnus vai produktus ar palielinātu cinka vai citu minerālvielu saturu, konsultējies ar savu ģimenes ārstu. Nenodarbojies ar pašārstēšanos- tā vari kaitēt sev vēl vairāk.

Uz veselību!

Avots

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *