Kāpēc būtu vērts ierobežot sāls patēriņu

Mēs visi esam dzirdējuši, kā sāls tiek saukts par „balto nāvi”, bet katru dienu aiz ieraduma, nemanot sekas, turpinām sālīt mūsu ēdienus, izmantojot 10–15 gramus sāls dienā, kas ir vairākas reizes vairāk nekā PVO ieteiktais 5 grami.

Patiesībā, jau labu laiku sāli nekam nevajadzētu pievienot. Dietologi apgalvo, ka mēs patērējam līdz 70% sāls ar lielveikalu produktiem. Desas, kečupi, majonēze, dažādi pusfabrikāti jau satur gana daudz sāls.

Sāls galvenā sastāvdaļa ir nātrijs, kam ir liela nozīme mūsu uzturā. Tā ir daļa no žults, asinīm, aizkuņģa dziedzera sulas, mātes piena.

Mērenā daudzumā patērētais nātrijs nodrošina normālu muskuļu un nervu darbību, ir iesaistīts skābes-bāzes līdzsvara uzturēšanā, ir svarīgs ūdens un sāls metabolisma elements organismā, nodrošina osmotiskā spiediena noturību.

Bet sāls pārdozēšana izraisa augstu asinsspiedienu. Nātrijs sašaurina asinsvadus, kas veicina asinsvadu sistēmas strauju nodilumu un hipertensijas attīstību. Un tas nav vienīgais iemesls, lai no galda noņemtu sāls trauciņu.

Kāpēc sāls ir kaitīgs?

Parādās liekais svars
Pēdējos gados zinātnieki aktīvi pētījuši saikni starp sāli un aptaukošanos. Viņiem izdevās noskaidrot, ka ķermeņa tauku līmenis palielinās ar lielu sāls daudzumu diētā.

Katrs papildu grams sāls palielina aptaukošanās risku par 28% bērniem un 26% pieaugušajiem. Tas nozīmē, ka tiem, kas vēlas zaudēt svaru, jāizvairās no sāls un sālītajiem pārtikas produktiem.

Samazinās kaulu blīvums
Galda sāls, tāpat kā kafija, palielina mūsu skeletam svarīgā kalcija izdalīšanos urīnā un tādējādi samazina kaulu minerālu blīvumu pieaugušajiem. Tas var būt pirmais solis pretī osteoporozei.

Kaitējums locītavām
Sāls ilgstoša pārdozēšana izraisa pārmērīgu nieru slodzi. Tas noved pie neizdalīto sāļu uzkrāšanās roku, kāju, mugurkaula muguras lejasdaļā.

Ūdens aizture
Šķidruma aizture izraisa pietūkumu un vēdera uzpūšanos. Pirmais uzlabojums, ko cilvēki jūt pēc sāls patēriņa samazināšanas, ir atvieglojums, novēršot vēdera uzpūšanās sajūtu.

Sāls izraisa astmu
Dažos gadījumos pārmērīga sāls uzņemšana var izraisīt astmas paasinājumu. Sāls ir kairinošs, un astmas slimnieki ir ļoti jutīgi pret šādu kairinājumu. Astma samazina dzīves kvalitāti, uzliesmojumi var būt letāli, ja jūs neuzsākat savlaicīgu ārstēšanu.

Ko dos atteikšanās no sāls

Izskats
Nātrija hlorīds aiztur ūdeni mūsu ķermenī, kas noved pie sejas pietūkuma. Un tiem, kas cieš no hipertensijas vai ir problēmas ar nierēm un ekskrēcijas sistēmu, ir arī ekstremitāšu pietūkums.
Samazinot sāls patēriņu, jūs atbrīvosies no pietūkuma un maisiņiem zem acīm. Kas nav mazsvarīgi, būs manāms svara zudums. Bez sāls diētā 2 nedēļu laikā var viegli zaudēt 3-4 kilogramus.

Pašsajūta un imunitāte
Atteikšanās no sāls stabilizē spiedienu, uzlabo sirds un asinsvadu sistēmu, mazina galvassāpes hroniska noguruma dēļ un palīdz organismam vieglāk izturēt stresu. Rezultātā uzlabojas veselība, palielinās organisma rezistence pret infekcijas un vīrusu slimībām.

Jauna garša ēdieniem
Sāls agresīvi ietekmē garšas kārpiņas, nomācot to jutīgumu. Bez nātrija hlorīda garšas kārpiņas vienkārši „atjaunosies”, un pārtika iegūs jaunu garšu.

Protams, var arī neatteikties no sāls pilnībā, bet ir vērts ierobežot tā patēriņu. Piemēram, ārsti aprēķinājuši, ka, ja cilvēki patērētu ne vairāk kā ieteicamos piecus gramus sāls, pasaulē varētu novērst gandrīz divus miljonus nāves gadījumu gadā.

Sākotnēji var būt grūti pierast pie nesālītas pārtikas, bet mazāku daudzumu sāls pārtikā var kompensēt ar dabīgiem aromāta pastiprinātājiem. Skābais brūkleņu ievārījums ir ideāli piemērots gaļai, bet citronu sula- zivīm. Pētersīļi, dilles, koriandrs – šie smaržīgie augi uz galda ļaus jums viegli iztikt bez sāls trauciņa.

Avots

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.