Kāpēc nevajadzētu pārēsties mellenes

Mellenes jau sen ir atzītas par bioloģiski aktīvo vielu noliktavu un efektīvu ārstniecības līdzekli pret daudzām slimībām. Svaigas mellenes var ēst tikai ļoti ierobežotu laiku, tāpēc līdz ar sezonas sākumu daudzi cenšas patērēt pēc iespējas vairāk ogu, lai panāktu ziemas iztrūkumu un uzkrātu vitamīnus nākotnei.

Neviens neapšauba brīnumainās ogas īpašos ieguvumus organismam, bet, tāpat kā jebkurām zālēm, arī mellenēm ir savas kontrindikācijas un maksimālie patēriņa rādītāji. Šodien par to, kā palutināt sevi ar meža skaistumu un nekaitēt veselībai.

Kā melleņu pārēšanās var kaitēt veselībai

Alerģiska reakcija
Alerģijas cēlonis var būt pārēšanās un individuāla ogu nepanesamība. Ja pirms tam neesat izmēģinājis mellenes, sāciet ar nelielām porcijām, lai pārbaudītu ķermeņa reakciju. Ogas var izraisīt izsitumus un pietūkumu, ja Jums rodas līdzīgi simptomi, nekavējoties jāsazinās ar alergologu un jāpārtrauc melleņu ēšana.

Ietekme uz gremošanu
Pārāk daudz melleņu var izraisīt vēdera krampjus, bet nemazgātas ogas izraisa saindēšanos ar nitrātiem un attīstās zarnu infekcija. Patērējot mellenes, atcerieties, ka tās stiprina. Agrāk vecmāmiņas izmantoja žāvētas mellenes kā gremošanas traucējumu novēršanas līdzekli.

Ir labs veids, kā samazināt šo ogu efektu. Sajauciet to ar jogurtu vai kefīru. Tas būs lielisks vitamīnu dzēriens!

Radionuklīdu un smago metālu saturs
Ogu mīļotājiem ir jāatceras, ka mellenes ir rekordistes radioaktīvā cēzija-137 uzkrāšanā ogu vidū. Tās saturs ogās vienmēr ir augstāks nekā augsnē, kurā tās aug.

Veikalā pirktās ogas visticamāk būs nekaitīgas, jo notiek pārtikas kontrole, bet spontānas tirdzniecības gadījumā pārliecība par ogu drošumu var nebūt tik liela. Visbiežāk radioaktīvās mellenes nāk no Baltkrievijas, Brjanskas un Vladimiras reģioniem, tāpēc pie mums kaitīgu melleņu iespējamība ir ļoti zema.

Nav nekas neparasts, ka mellenēs tiek pārsniegtas smago metālu normas. Pēc ekspertu domām, tas norāda, ka ogas novāktas netālu no šosejas, kur augsnē uzsūcas svins no izplūdes gāzēm.

Visi smagie metāli mēdz uzkrāties organismā, un sekas var būt ļoti bēdīgas. Pieaugušajam svins var izraisīt nieru slimības, bet bērniem samazinās smadzeņu darbība un uzmanības koncentrēšanās.

Samazināta asins recēšana
Mellenes samazina asins recēšanu, tādējādi samazinot trombozes risku asinsvados. Bet katrai medaļai ir divas puses, tāpēc neaizraujieties ar mellenēm, ja Jums ir slikta asins recēšana. Tas var būt bīstami.

Dienas patēriņa norma
Melleņu terapeitiskais efekts galvenokārt saistīts ar augstu antocianīnu saturu – bioloģiski aktīviem pigmentiem, kas ogām piešķir bagātīgu krāsu un kam piemīt plaša spektra pretiekaisuma, pretvīrusu un pretvēža īpašības.

Saskaņā ar ieteiktajiem pārtikas un bioloģiski aktīvo vielu patēriņa līmeņiem antocianīnu ikdienas patēriņam jābūt 50–150 mg dienā.

Nobriedušie melleņu augļi satur līdz 600 mg antocianīnu uz 100 gramiem produkta. Izrādās, ka 150 mg antocianīnu ir 25 gramos (nedaudz vairāk nekā ēdamkarote) melleņu – tā ir optimālā dienas deva atbilstoši diētas speciālistu ieteikumiem. Nav jēgas turpināt lielākas devas, tās nepalielina terapeitisko efektu.

Tomēr pieaugušie, kuriem patīk melleņu garša, bez liela kaitējuma var patērēt līdz 200 gramiem dienā, galvenais ir ievērot noteikumus un ņemt vērā kontrindikācijas. Bērniem ir jāuzsāk lietot mellenes no tējkarotes, pakāpeniski palielinot apjomu. Ir vēlams ogas savākt videi draudzīgās vietās, izvairoties no automaģistrāļu, degvielas uzpildes staciju, rūpniecisko teritoriju tuvuma.

Avots

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.