Kas tik vērtīgs ir skābētajos kāpostos, ka tos vajadzētu ēst ikdienā

Kāpostu skābēšanas tradīcijas, kā izrādās, ir vecākas par Ķīnas lielo mūri, bet tajā pašā laikā tās ir lieliski saglabājušās līdz mūsdienām. Kāds ir tik apbrīnojamās ilgmūžības iemesls un kāpēc skābie kāposti ir tik veselīgi?

Šodien mēģināsim atbildēt uz šiem jautājumiem un vienlaikus pastāstīt, kam vajadzētu būt piesardzīgiem ar skābētu kāpostu ēšanu, un kam no tiem vajadzētu vispār atteikties.

KĀPĒC SKĀBĒTIE KĀPOSTI IR VESELĪGI

Uzlabo gremošanu

Mūsu senčiem nebija ne jausmas par labvēlīgajām baktērijām, kas dzīvo mājās gatavotos fermentētos produktos. Kamēr nebija ledusskapju, viņi fermentācijas procesu galvenokārt izmantoja, lai saglabātu pārtiku ēdamu starp ražām.

Šodien mēs zinām, ka kāpostu skābēšanas laikā baktērijas pārvērš cukuru pienskābē, kas uzlabo zarnu mikrofloru un ir ļoti veselīgi cilvēkiem ar lēnu vielmaiņu. Tajā pašā laikā pārējās dārzeņos esošās vielas netiek iznīcinātas, un to uzturvērtība uzglabājot pat palielinās.

Tāpat kā citi fermentēti ēdieni, arī skābie kāposti palīdz organismam labāk absorbēt barības vielas.

Skābo kāpostu šķiedras paātrina toksīnu izvadīšanu no ķermeņa. To sula pazemina cukura līmeni, dziedē zarnu sienas un atvieglo paģiras.

Stiprina imūnsistēmu

Labvēlīgās baktērijas, kas dzīvo veselīga cilvēka zarnās, veic daudz noderīga darba: tās palīdz absorbēt pārtiku, aizsargā zarnas no kaitīgām vielām, sintezē vitamīnus un regulē ūdens un sāļu līdzsvaru.

Ir grūti noticēt, bet tieši šiem mikroskopiskajiem palīgiem mēs esam parādā 80% imunitātes. Un, lai uzturētu to populāciju, mūsu ķermenim ir nepieciešami probiotiķi – dzīvi mikroorganismi, kuru labākais dabiskais avots ir skābēti kāposti.

Skābu kāpostu sastāvā esošās probiotikas tieši ietekmē zarnu veselību un antivielu ražošanu pret sliktajām baktērijām. Tādējādi fermentētais dārzenis kļūst par katalizatoru spēcīgai aizsardzībai pret lielāko daļu slimību.

Nodrošina mūs ar vitamīniem

Skābi kāposti ir bagāti ar pektīniem, kalciju un dzelzi. Tikai puse glāzes šī ēdiena sedz mūsu ikdienas vajadzību pēc K vitamīna, kas stiprina matus un zobus.

Bet skābiem kāpostiem ir īpaša nozīme kā C vitamīna avotam, turklāt tie pieejami jebkurā gada laikā.

Interesanti, ka parastajiem galviņkāpostiem nav neviena vitamīna rekordista. C vitamīns svaigos kāpostos ir ne vairāk kā 30-40 mg uz 100 gramiem svara.

Tomēr fermentācijas laikā produkta sastāvs ievērojami mainās. Šķiedras tiek daļēji iznīcinātas, izdalās noderīgi savienojumi un palielinās to absorbcija.

Izrādās, ka relatīvais C vitamīna saturs un tā pieejamība skābētiem kāpostiem ir augstāka nekā galviņkāpostiem, kurus mēs parasti pērkam veikalā.

Palīdz uzturēt sevi formā

Tauku trūkums, labvēlīga ietekme uz gremošanu un mazkaloriju saturs (20 kcal uz 100 gramiem) padara kāpostu par vienu no labākajiem ēdieniem tiem, kas vēlas zaudēt svaru. Pat nopietni neierobežojot pārtikas daudzumu, ar tā palīdzību jūs varat zaudēt svaru par pāris kilogramiem tikai dažās dienās.

Noderīgo īpašību saraksts skābētajiem kāpostiem ir teju bezgalīgs. Bet ir svarīgi atcerēties, ka veikalā pirktie skābētie kāposti bieži satur daudz cukura un etiķa. Tāpēc vislabāk tos skābēt pašam!

KAS NEDRĪKST ĒST SKĀBĒTOS KĀPOSTUS

Lielu daudzumu skābētu kāpostu nedrīkst lietot cilvēki ar nieru slimībām. Fermentācijā izmantotais sāls aizkavēs šķidruma izdalīšanos, un tas palielinās nieru slodzi.

Cilvēkiem ar skābu gremošanas trakta vidi, čūlām, aknu un aizkuņģa dziedzera slimībām vajadzētu pilnībā atteikties no skābētiem kāpostiem.

Skābēti dārzeņi satur fermentācijas produktus, kas, apvienojumā ar šķiedrvielām, var izraisīt gāzes.
Dienā nav ieteicams ēst vairāk kā 150 gramus skābētu kāpostu, un labāk tos nedot bērniem līdz 3 gadu vecumam.

Lūk, cik nederīgi tavai veselībai ir skābēti kāposti. Tos var izmantot, lai pagatavotu salātus, zupas, pīrāgu pildījumus. Un kur nu bez štovētiem kāpostiņiem. Sulīgi, kraukšķīgi un patīkami skābie kāposti dažādos tavu ēdienkarti!

Avots

2 thoughts on “Kas tik vērtīgs ir skābētajos kāpostos, ka tos vajadzētu ēst ikdienā

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *