Vecuma demence- kā pamanīt un kā izvairīties?

Vecuma demence ir ļoti nopietna un nepatīkama saslimšana, no kuras var pacensties izvairīties, vai vismaz mēģināt attālināt tās iestāšanos. Lai pārliecinātos par savu saprātīgo domāšanu un elastīgo prātu, laiku pa laikam vajadzētu veikt demences testu, jo šī saslimšana var izpausties ne tikai pieaugušā vecumā. Tās simptomi dažreiz parādās daudz agrāk. Pārbaudi sevi un savus tuviniekus! Turklāt pastāstīsim, kā vari sevi pasargāt no šīs saslimšanas.

Alcheimera slimība un demences tests

Kas ir Alcheimera slimība? Tas ir demences veids, kuru 1907. gadā pirmo reizi aprakstīja Aloizs Alcheimers. Parasti šī saslimšana sastopama tikai starp tiem, kuri jau ir pārkāpuši 65 gadu slieksni. Tomēr dažreiz, lai arī reti, slimība sastopama arī jaunākiem cilvēkiem. Starp citu, zinātnieku prognozes šajā sakarā ir ļoti bēdīgas: tās paredz, ka līdz 2050. gadam šīs slimības pacientu skaits četrkāršosies.

Šīs saslimšanas neparedzamība ir tā, ka tā progresē ļoti lēni. Primārie simptomi ir tik smalki, ka tikai retais tos spēj pamanīt. Tā var būt, piemēram, nespēja atcerēties nesen saņemto informāciju. Šādas mazas lietas var pamazām pārveidoties par nespēju orientēties telpā vai pat veikt dažas vienkāršas pašaprūpes darbības.

Ir grūti noticēt, taču pat tagad zinātne vēl nav pilnībā izpētījusi, kāpēc daži cilvēki iegūst šādu slimību. Tam var būt daudz iemeslu. No tās nav iespējams pilnībā atgūties, bet attīstības tempu var ievērojami palēnināt. Lai to izdarītu, protams, laikus jāpamana, ka ar cilvēku kaut kas nav kārtībā.

Ir dažādi testi, kas palīdz noteikt, vai ar tavām smadzenēm viss ir kārtībā. Piemēram, vai šajā attēlā vari atrast kamieli? Cik ilgs laiks tev tam ir vajadzīgs?

Ja tu nespēj atrast šo dzīvnieku, vai tas tev prasīja pārāk daudz laika, ir vērts izpildīt vēl dažus līdzīgus testus. Ieteicams arī atrast dažādus uzdevumus loģikas attīstīšanai un trenēt prātu.

Kādas citas preventīvas metodes pastāv, lai vecuma demence atkāptos

Eksperti neapgalvo, ka stingra šo ieteikumu ievērošana var ilgstoši aizkavēt nopietnu simptomu parādīšanos, taču tava dzīves kvalitāte, ja tos ievērosi, noteikti kļūs daudz augstāka!

Apzināta ēšana

Tev nevajadzētu krist galējībās un mesties no vienas diētas uz otru. Bet, ja vēlies, lai tavs fiziskais stāvoklis uzlabotos, un iespējamā vecuma demence attālinānos, ieteicams padomāt par to, kā un ko tu ēd. Biežāk galvenā problēma nav mūsu vājā griba vai tamlīdzīgi. Nē, tas viss ir par mūsu neapzinātajām uzkodām.

Domājot līdzi patērētajiem pārtikas produktiem un iegūstot vismaz nelielu zināšanu daudzumu, tu vari ievērojami uzlabot savu uzturu. Protams, nevajadzētu aizmirst par vitamīniem. Piemēram, B12, B3 un C vitamīni var ievērojami palēnināt slimības attīstību, kā arī uzlabot domāšanas spējas.

Profilaktiskās pārbaudes

Mēs bieži atstājam novārtā regulārās veselības pārbaudes. Tā ir ierasta lieta visiem, taču nevajadzētu to ļaunprātīgi izmantot. Pilnīga pārbaude jāveic vismaz reizi gadā. Un tas attiecas ne tikai uz braucienu pie zobārsta, lai gan nevajadzētu aizmirst arī par to.

Prāta trenēšana

Pēc skolas beigšanas mēs lasām daudz mazāk, bet monotons darbs maz palīdz uzturēt saprātu un prāta skaidrību. Uzstādi sev mērķi, lai noteiktā laikā būtu noteikts izlasīto grāmatu skaits. Tam vajadzētu būt reālam mērķim, un grāmatas var būt gandrīz jebkas.

Nemaz nav nepieciešams lasīt tikai daiļliteratūru. Derēs arī populārzinātniskās alternatīvas vai jeb kas, kas iet pie sirds! Neaizmirsti arī, piemēram, par svešvalodu apguvi. Šāda prakse ir lieliska atmiņas un prāta attīstīšanai. Kur nu vēl krustvārdu mīklas, sudoku un jeb kas, kas liek smadzenēm domāt līdzi un darboties!

Avots

One thought on “Vecuma demence- kā pamanīt un kā izvairīties?

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.